| Motorowe

WEC. Robert Kubica zawodnikiem Prema ORLEN Team. Inter Europol Competition pozyskał... byłego i obecnego kierowcę z F1

Robert Kubica zdobył w 2021 roku tytuł mistrzowski w European Le Mans Series, a także wraz z Louisem Deletrazem i Yifeiem Ye był o krok od zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w klasie LMP2. Ma niedokończone sprawy w World Endurance Championship i to tam obejrzymy Polaka w sezonie 2022. Będzie on rywalizował m. in. z Inter Europol Competition, który w końcu uzupełnił skład na nowy rok zmagań.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Trwa drugie życie Roberta Kubicy. Jest duża szansa na nowe sukcesy

Czytaj też

Robert Kubica (fot. Getty)

Trwa drugie życie Roberta Kubicy. Jest duża szansa na nowe sukcesy

"Są miejsca, w których powracają wspomnienia. Są miejsca, których ciężko nie wymieniać"


Słowa utworu "Radio Warszawa" Sidneya Polaka ponownie pasują do kariery Kubicy. Wrócił do Formuły 1, zaliczył powrót do Hinwil (siedziby Alfa Romeo Racing ORLEN, dawniej znanego jako BMW Sauber), a teraz powrócił do zespołu, który reprezentował jeszcze w czasach europejskiej Formuły 3 przed 19 laty. To w barwach Premy na norymberskim Norisringu w czerwcu 2003 roku Kubica odniósł pierwsze zwycięstwo w tej serii, finiszując przed Timo Glockiem oraz Olivierem Pla. 

Polak zostaje też w padoku Formuły 1, choć weekendy w FIA WEC będą kolidować z wyścigach Grand Prix. To oznacza, że Alfa Romeo może sięgać po innego kierowcę w przypadku konieczności zastąpienia Valtteriego Bottasa lub Guanyu Zhou w bolidzie włosko-szwajcarskiej ekipy (tak jak działo się to w 2021 roku podczas GP Holandii i GP Włoch). W domyśle mogą sięgnąć po Theo Pourchaire'a, francuskiego podopiecznego Sauber Junior Team i kierowcy ART GP w FIA F2 w sezonie 2022.

W prototypie LMP2 Premy w komitywie z Iron Lynx pojadą Kubica, znany polskiej publiczności Deletraz oraz nowa twarz: Lorenzo Colombo.



FIA World Endurance Championship 2022. Kalendarz sezonu

12-13 marca: oficjalny prolog (tor Sebring, Stany Zjednoczone)* – kolizja z tygodniem otwierającym sezon F1
18 marca: 1000 Miles of Sebring (tor Sebring, Stany Zjednoczone)* – kolizja z GP Bahrajnu (zgłoszonych 37 załóg)
7 maja: 6 Hours of Spa-Francorchamps (tor Spa-Francorchamps, Belgia) – kolizja z GP Miami
11-12 czerwca: 24 Hours of Le Mans (tor Circuit de la Sarthe w Le Mans, Francja) – kolizja z GP Azerbejdżanu
10 lipca: 6 Hours of Monza (tor Autodromo Nazionale di Monza, Włochy) – kolizja z GP Austrii
11 września: 6 Hours of Fuji (tor Fuji Speedway, Japonia)* – kolizja z GP Włoch
12 listopada: 8 Hours of Bahrain (tor Bahrain International Circuit w Sachirze, Bahrajn) – kolizja z GP Sao Paulo

*rundy w Sebring i na Fuji uzależnione są od sytuacji związanej z pandemią COVID-19 i normami bezpieczeństwa z niej wynikającymi (w tym ograniczeniach w podróżowaniu do Stanów Zjednoczonych oraz Japonii)

***


Prema to kolejny ciekawy projekt, który ambicjami dorównuje WRT, byłej już ekipie Kubicy oraz uznanym United Autosports czy Team Penske – ocenia w rozmowie z TVPSPORT.PL ekspert wyścigów długodystansowych Grzegorz Piotrowicz piszący dla motohigh.pl.

To będzie kolejny gigant, choć trzeba pamiętać, że ich doświadczenie w wyścigach endurance jest zerowe – WRT zna wyścigi endurance, tylko musieli poznać specyfikę European Le Mans Series oraz tego, o co chodzi w klasach prototypowych. Ale Prema nie będzie w tym osamotniona, ponieważ ich właściciel, czyli Iron Lynx dołoży rękę, a nawet kilka, aby przeprowadzić ich przez ten debiut najbezpieczniej, jak się da. Skład też jest ciekawy. Sporo wskazuje na to, że Kubica oraz Deletraz ponownie będą mieli dobrego i utalentowanego kierowcę kategorii srebrnej w postaci Colombo. Walka o tytuł nie będzie łatwa, ale ta ekipa ma niemal wszystko czego potrzeba, aby powalczyć o mistrzostwo z United, WRT i Jotą – dodaje.



Prema też oczywiście polega na wsparciu od sponsorów i sytuacja z bratem Charlesa Leclerka oraz kierowcą FIA F3, Arthurem z serii juniorskich może być tego dobrym przykładem. Jednakże jak wspomniałem wyżej – ta ekipa ma też wsparcie Iron Lynx, znanego z klas GTE Am, które dysponuje dobrym know-how. Do tego dochodzi jeszcze więź z Ferrari, które przygotowuje się do wejścia do klasy Hypercar w 2023 roku – nadmienia Piotrowicz.

Wbrew temu, co piszą inne media to, że Robert Kubica oraz Prema próbują się związać z Ferrari pod kątem awansu do tej klasy to żadna tajemnica. Kubica wiąże przyszłość z wyścigami endurance i możliwe, że już teraz pracuje nad tym, aby zostać kierowcą fabrycznym Ferrari, lub na przykład którejś z marek Volkswagen: Audi bądź Porsche. Z kolei Prema najprawdopodobniej celuje w awans do klasy Hypercar jako zespół wystawiający prywatne Ferrari, ale tu może być problem. Włoski producent nie planuje udostępniania swojej konstrukcji zespołom prywatnym przed 2024 rokiem – opisuje.

To oznacza, że Prema albo przeczeka ten dodatkowy rok i wtedy awansuje do tej klasy z Ferrari, albo zwiąże się z innym producentem. Oczywiście z uwagi na to, że Iron Lynx, które jest właścicielem Premy, ma związki z Ferrari m. in. przez program w GTE i GT3 sprawia, że taki scenariusz brzmi niewiarygodnie. Jednakże nie jest to coś niemożliwego – kończy opis sytuacji.

Trwa drugie życie Roberta Kubicy. Jest duża szansa na nowe sukcesy

Czytaj też

Robert Kubica (fot. Getty)

Trwa drugie życie Roberta Kubicy. Jest duża szansa na nowe sukcesy

Rok rewolucji. Kubica opowiada o zmianach w Formule 1
F1 Formuła 1 2022
Rok rewolucji. Kubica opowiada o zmianach w Formule 1

Historyczny wynik polskiej ekipy w Le Mans. "To był wyścig życia"

Czytaj też

Inter Europol Competition Le Mans 24h Le Mans

Historyczny wynik polskiej ekipy w Le Mans. "To był wyścig życia"

Jak wygląda sytuacja Inter Europol Competition? Mamy dobre i złe wiadomości


W 2022 roku ekipę będą reprezentować Jakub Śmiechowski (zarazem szef zespołu), Alex Brundle (który z ekipą związał się nową umową po świetnych występach w roku 2021 i będzie łączył to ze zobowiązaniem komentatorskimi w wyścigach F1, FIA F2 i FIA F3) oraz... Esteban Gutierrez. Meksykanin to były kierowca Formuły 1. Reprezentował w latach 2013-2014 i 2016 zespoły Saubera oraz Haasa. Wcześniej, w roku 2010 został pierwszym w historii mistrzem serii GP3 (dziś FIA F3), jednej z serii towarzyszących F1. Po odejściu z MŚ GP, został rezerwowym i rozwojowym kierowcą mistrzowskiej ekipy Mercedesa. Startował też w Formule E, IndyCar Series oraz wyścigach F1 Esports Virtual Grand Prix Series.

W Inter Europol Competition jedyna zmiana to odejście Rengera van der Zande. Na szczęście to nie jest radykalna zmiana, więc zespół raczej nie powinien na tym ucierpieć. Oczywiście Holender był bardzo ważnym elementem tego, co osiągnęli "Piekarze" w 2021 roku, ale jego zobowiązania wobec Cadillaka w amerykańskiej serii IMSA nie mogły zagwarantować zespołowi stabilnego składu. Gutierrez ma nieco inną reputację, ale też powinien wnieść sporo dobrego. Przede wszystkim ma on doświadczenie w F1, a w ostatnich latach pomaga Mercedesowi w F1 poprzez pracę na symulatorze. Dodatkowo to szansa dla Inter Europolu na stworzenie stałego składu na więcej sezonów – ocenia dla TVPSPORT.PL Piotrowicz.



Imponująco wygląda jednak też skład załogi LMP2 w European Le Mans Series, do której to kategorii ekipa wróci w sezonie 2022 (w 2021 roku wystawiała tylko dwie załogi w LMP3). Polacy pozyskali innego bywalca padoku F1, który... zastąpił pod koniec sezonu 2020 Romaina Grosjeana w bolidzie zespołu Haasa. Ma zatem taką samą przeszłość jak Gutierrez, który również jeździł w ekipie z Kannapolis. Chodzi o prawnuka polskiej emigrantki, Józefy "Juzy" Wojciechowskiej, Pietro Fittipaldiego, a zarazem wnuka byłego mistrza świata F1, Emersona.

Utworzy on zespół z Fabio Schererem (byłym rywalem Kubicy z serii DTM z sezonu 2020) i Davidem Heinemeierem Hanssonem.



WEC. Jak zestawić Inter Europol Competition z Premą?


Redaktor motohigh.pl wskazuje na nieco inny rodowód obu ekip. Właściciel Inter Europol Competition, Wojciech Śmiechowski rok temu wspominał, że belgijskie WRT to zespół stworzony w pierwszej kolejności do wygrywania. Z kolei Polacy są zdani na "gentleman drivers", nie mają powiązań takich, jak Prema z Iron Lynx oraz Ferrari. Cele się rozmijają.

To w pełni prywatna ekipa, która zdecydowanie polega na sponsorach, których często wprowadzają kierowcy. Polski zespół potrzebuje takiego wsparcia, aby móc się rozwijać. To czy pójdą do innej klasy w przyszłości (w domyśle Hypercar) prawdopodobnie zależy od finansów zespołu i tego, jaką szansę będzie miał zespół w walce o czołowe pozycje – mówi red. Piotrowicz.

Jeszcze w roku 2021 Inter Europol Competition potrafił przyjeżdżać w pierwszej dziesiątce całej klasyfikacji 24 Hours of Le Mans. Punktował w tym wyścigu jak załoga zajmująca trzecie miejsce w rundzie FIA WEC (choć metę przekroczył jako piąty w klasie LMP2). Na Monzy umieli przyjechać tuż za podium, na czwarty miejscu. Teraz będzie trudniej o walkę o życiowe sukcesy, gdyż dochodzi do zmian w układzie sił.

Jeśli chodzi o ten sezon, to oczywiście celem może być utrzymanie piątej pozycji. Jednakże spójrzmy na to, jak mocne ekipy będą w tym roku w tej klasie. Pamiętajmy, że znany z wyścigów w USA Penske, dwie załogi WRT, dwie załogi United Autosports czy Jota dysponują innymi zasobami i jeszcze większym doświadczeniem. Oczywiście polski zespół też pewnie wyciągnął wiele cennych lekcji z sezonu 2021, ale to może być walka Dawida z Goliatem. Uważam, że każda pozycja powyżej siódmej będzie już czymś wielkim. A nawet ósma pozycja w stawce 15 aut to solidny środek stawki – kończy.

Historyczny wynik polskiej ekipy w Le Mans. "To był wyścig życia"

Czytaj też

Inter Europol Competition Le Mans 24h Le Mans

Historyczny wynik polskiej ekipy w Le Mans. "To był wyścig życia"

Kubica znów zwycięski. Będzie powrót na szczyt?
Robert Kubica (fot. Getty Images)
Kubica znów zwycięski. Będzie powrót na szczyt?

Zobacz też
Retro TVP Sport – Ayrton Senna
Ayrton  Senna

Retro TVP Sport – Ayrton Senna

| Retro 
2800 km bez tankowania? Polski rekordzista zdradza, jak obniżyć spalanie
2800 km bez tankowania? Polski rekordzista zdradza, jak obniżyć spalanie (fot. Getty)

2800 km bez tankowania? Polski rekordzista zdradza, jak obniżyć spalanie

| Motorowe 
Nowa rola legendy sportu. Takiego zadania jeszcze nie miał!
Roger Federer i Carlos Alcaraz (fot. Getty).

Nowa rola legendy sportu. Takiego zadania jeszcze nie miał!

| Motorowe 
Eksplozja w samochodzie Kubicy. Dramatyczny trening na Imoli
Samochód Roberta Kubicy (fot. Getty Images)

Eksplozja w samochodzie Kubicy. Dramatyczny trening na Imoli

| Motorowe 
Niewiarygodny wyczyn Polaka. Pobił Rekord Guinnessa!
Miko Marczyk pobił Rekord Guinnessa (fot. mat. organizatora).

Niewiarygodny wyczyn Polaka. Pobił Rekord Guinnessa!

| Motorowe 
Wygrał, choć miał kolizję. Niezwykły wyścig mistrza świata
Marc Marquez (fot. PAP/EPA)

Wygrał, choć miał kolizję. Niezwykły wyścig mistrza świata

| Motorowe 
Kubica świetnie rozpoczął sezon! Wygrana była o krok
Robert Kubica (fot. Getty)

Kubica świetnie rozpoczął sezon! Wygrana była o krok

| Motorowe 
Głośny sprzeciw sportowców. Nie chcą być karani za... przeklinanie
Max Verstappen (fot. Getty)

Głośny sprzeciw sportowców. Nie chcą być karani za... przeklinanie

| Motorowe 
Polak nowym dyrektorem wyścigowym Formuły E
(fot. Getty)

Polak nowym dyrektorem wyścigowym Formuły E

| Motorowe 
Rajdowe mistrzostwa Europy. Verstappen wystartuje w Polsce
Max Verstappen i Jos Verstappen (fot. Getty Images)

Rajdowe mistrzostwa Europy. Verstappen wystartuje w Polsce

| Motorowe 
Polecane
Najnowsze
Barcelona wygrała turniej w... Polsce. "Wzorują się na Yamalu"
tylko u nas
Barcelona wygrała turniej w... Polsce. "Wzorują się na Yamalu"
Przemysław Chlebicki
Przemysław Chlebicki
| Piłka nożna / Hiszpania 
FC Barcelona wygrała turniej RemarLand Sokolik Cup. Idolem piłkarzy jest Lamine Yamal (fot. RemarLand Sokolik Cup/Getty Images)
Polki zaczynają grę na Euro U19. Oglądaj mecz z Włoszkami!
Polska – Włochy. Mistrzostwa Europy U19 kobiet, 1. kolejka fazy grupowej. Transmisja online na żywo w TVP Sport (15.06.2025)
transmisja
Polki zaczynają grę na Euro U19. Oglądaj mecz z Włoszkami!
| Piłka nożna / Reprezentacja kobiet 
Kulesza ma "prosty" wybór. Idealny kandydat jest tylko jeden [KOMENTARZ]
Jan Urban i Jacek Magiera (fot. PAP)
polecamy
Kulesza ma "prosty" wybór. Idealny kandydat jest tylko jeden [KOMENTARZ]
Bartosz Wieczorek
Bartosz Wieczorek
Wielka szansa dla Pajor! Nowość na gali Złotej Piłki
Ewa Pajor (fot. Getty Images)
Wielka szansa dla Pajor! Nowość na gali Złotej Piłki
| Piłka nożna 
Michał Probierz nie jest już trenerem reprezentacji Polski. Jak wyglądały ostatni dni kadry? [WIDEO]
Michał Probierz nie jest już trenerem reprezentacji Polski. Jak wyglądały ostatni dni kadry? [WIDEO]
Michał Probierz nie jest już trenerem reprezentacji Polski. Jak wyglądały ostatni dni kadry? [WIDEO]
| Piłka nożna / Reprezentacja 
Dzisiaj pierwsze GP W. Brytanii. O której zawody w Manchesterze?
Speedway GP Wielkiej Brytanii 2025. Kiedy i o której wyścig 4. rundy żużlowych IMŚ w Manchesterze? (fot. Getty)
Dzisiaj pierwsze GP W. Brytanii. O której zawody w Manchesterze?
| Motorowe / Żużel / Grand Prix 
Szymon Borczuch: problemem w reprezentacji Polski jest selekcja selekcjonerów [WIDEO]
Szymon Borczuch: problemem w reprezentacji Polski jest selekcja selekcjonerów [WIDEO]
Szymon Borczuch: problemem w reprezentacji Polski jest selekcja selekcjonerów [WIDEO]
| Piłka nożna / Reprezentacja 
Do góry